Home Utile Acte necesare radiere auto: cadru legal, proceduri, cazuri exceptionale

Acte necesare radiere auto: cadru legal, proceduri, cazuri exceptionale

by autohut

Din cuprinsul articolului: 

  1. Cand se poate solicita radierea unei masini?
  2. Radiere auto – care este procedura?
  3. Radierea fiscala 
  4. Acte necesare radiere auto la Taxe si Impozite 
  5. Radierea din circulatie 
  6. Acte necesarea pentru radierea la cerere 
  7. Acte necesare pentru radierea auto in cazul predarii la REMAT 
  8. Acte necesare pentru radierea auto in cazul exportului 
  9. Acte necesare pentru radierea auto in situatia declararii furtului 
  10. Acte necesare pentru radierea auto in urma sentintei judecatoresti

Potrivit legislatiei din tara noastra, radierea este o procedura prin care posesorii de autovehicule isi pot scoate din evidenta registrelor autoritoritatilor competente masinile. Aceasta regula se aplica in conditii specifice, confort reglementarilor rutiere. 

Operatiunea de radiere auto este, de cele mai multe ori, un proces care nu ar trebui sa dea batai de cap soferilor si care nu presupune costuri financiare. Pentru ca intreaga operatiune de sa fie cat mai rapida, este important sa pui la punct dosarul cu acte necesare radiere auto. 

Afla in cele ce urmeaza tot ceea ce ai nevoie sa stii despre implicatiile radierii unui autovehicul. 

Cand se poate solicita radierea unei masini? 

Exista mai multe situatii in care se impune radierea unei masini. Aceasta poate fi realizata atat la solicitarea proprietarului, fiind o decizie fundamentata pe motive specifice, dar poate fi impusa in anumite conditii legislative. Iata care sunt acele situatii in care este necesara radierea auto:

  1. La solicitarea proprietarului, in una dintre urmatoarele situatii:
  • Atunci cand masina se preda pentru dezmembrare sau casare la REMAT;
  • In cazul unui furt auto;
  • In cazul vanzarii masinii (se realizeaza radierea fiscala, despre care vom vorbi ceva mai tarziu);
  • Pentru integrarea autovehiculului in programul “Rabla”;
  • In situatia exportarii definitive a bunului intr-o alta tara. 
  1. Daca radierea auto face obiectul unei sentinte judecatoresti;
  1. Daca radierea este solicitata de catre autoritatile publice in cazul vehiculelor abandonate. 

Aspecte importante: 

In situatia vehiculelor dezmembrate, celor care au fost scoase definitiv din Romania precum si a celor declarate furate, radierea trebuie sa se faca in termen de 30 de zile de la data inregistrarii oricarui eveniment din cele mentionate. 

Totodata, atunci cand proprietarul solicita radierea auto fara un motiv intemeiat, acesta trebuie sa faca dovada detinerii unui spatiu de depozitare a autovehiculului. 

De asemenea, detinatorul masinii poate cere radierea acesteia din simpla dorinta de a nu o mai pastra in circulatie.

Radierea unui automobil poate fi necesara si in cazul unui divort, in situatia in care vehiculul ii revine sotului care nu il avea pe rolul fiscal. In acest caz este nevoie sa se realizeze transferul sarcinii fiscale. 

Radiere auto – care este procedura?

Radierea auto este o procedura care se desfasoara in doua etape principale, dupa cum urmeaza:

  1. Radierea fiscala 
  2. Radierea din circulatie

Radierea fiscala 

Din punct de vedere fiscal, radierea unei masini presupune prezentarea proprietarului la Directia de Taxe si Impozite Locale. Procedura urmareste acelasi tipar ca si in cazul in care masina urmeaza sa fie vanduta, tocmai pentru ca vechiul detinator sa nu mai plateasca impozitul aferent. 

La Directia de Taxe si Impozite Locale proprietarul masinii va completa declaratia pentru scoaterea din evidenta a autovehicului precum si cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala. 

Acte necesare radiere auto la Taxe si Impozite

Tot la Directia de Taxe si Impozite, proprietarul va avea nevoie de urmatoarele documente: 

  • Actul de identitate al solicitantului – original si copie;
  • Cartea de identitate a vehiculului – original si copie;
  • Fisa de inmatriculare – original;

Optional: Actul care atesta instrainarea autovehicului (act de vanzare-cumparare, contract de novatie sau cesiune) sau adeverinta de la REMAT in cazul in care autovehiculul a fost scos din uz;

Radierea din circulatie 

Radierea din circulatie necesita depunerea unui dosar cu acte specifice la sediul Serviciului Public Comunitar Directia Permise si Inmatriculari Auto (DRPCIV). In functie de judet, serdiul acestei institutii poate corespunde sau nu cu Serviciul Rutier Judetean. 

Inainte de a fi efectuata cererea de radiere din circulatie, exista doua etape premergatoare ce trebuie indeplinite: 

  1. Completarea formularelor de radiere, a fisei de inmatriculare si a certificatelor de radiere (in 3 exemplare) disponibile aici;
  2. Obtinerea vizei de la DITL. 

Indiferent din ce motiv se realizeaza procedura de radiere auto, va fi necesar depunerea unui dosar complet la institutiile competente. Din componenta acestui dosar nu vor lipsi urmatoarele acte radiere auto:

  • Cererea de radiere completata si semnata/stampilata de proprietar;
  • Certificatul de inmatriculare in original si copie;
  • Placutele cu numerele de inmatriculare;
  • Actul de identitate al solicitantului in original si copie;
  • Cartea de identitate a vehiculului, in original si copie;
  • Fisa de inmatriculare cu viza organului fiscal competent teritorial sau certificatul de atestare fiscala completata si semnata/stampilata de proprietar;
  • Certificatul de radiere – in 3 exemplare;

Pe langa aceste documente, sunt necesare si acte care sa ateste situatiile specifice in baza carora se realizeaza radierea auto. 

Acte necesare pentru radierea la cerere 

Declaratia pe propria raspundere a proprietarului (ori a mostenitorilor legali, dupa caz) prin care se atesta dorinta de retragere definitiva a vehicului din circulatie trebuie sa fie atasata dosarului de mai sus in cazul radierii la cerere. 

Acte necesare pentru radierea auto in cazul predarii la REMAT 

Pentru predarea autovehicului la REMAT in vederea casarii sau dezmembrarii este nevoie sa atasezi dosarului, alaturi de documentele mentionate anterior, actul care atesta dezmembrarea/casarea vehiculului. Actul se va atasa in original si nu in copie. 

Acte necesare pentru radierea auto in cazul exportului 

Daca masina sau orice alt tip de vehicul urmeaza sa fie radiat in vederea scoaterii definitive de pe rata Romaniei, mai este necesar si documentul care sa ateste exportul vehiculului in cauza. Acesta poate fi documentul vamal romanesc de export, documentul strain vamal de import, documentul de inmatriculare in strainatate. De asemenea, se preteaza oricare alte inscrisuri oficiale din care sa rezulte exportul/inmatricularea in strainatate (ex: un contract de vanzare-cumparare). 

Acte necesare pentru radierea auto in situatia declararii furtului 

In cazul radierii vehiculelor furate, dosarul de radiere auto va cuprinde si documentul (in orginal) emis de politie care atesta furtul. 

Acte necesare pentru radierea auto in urma sentintei judecatoresti 

In situatia radierii auto ca urmare a unei sentinte judecatoresti vei mai adauga dosarului de mai sus si copia dupa sentinta judecatoareasca, ramasa definitiva. 

Procedura de radiere auto nu implica achitarea unor taxe specifice. De regula, aceasta se va finaliza rapid, daca solicitantul pregateste documentatie completa necesara.  

Sursa foto:pexels.com 

Comments

comments

Postari similare