In functionarea corecta a unui motor distributia prezinta un rol foarte important. Prin intermediul distributiei se permite miscarea sincronizata a tuturor pieselor interne din motor (vilbrochen, pistoane, biele, axe cu came si supape). Distributia unei masini poate sa fie de 2 feluri, pe curea sau pe lant, fiecare venind cu avantaje si dezavantaje specifice. Inlocuirea distributiei este o operatiune complexa ce necesita scule specifice cat si cunostinte avansate de mecanica. In general, orice defectiune la distributia unui motor produce daune insemnate si este costisitor de reparat. Din acest motiv este recomandat sa inlocuiesti kitul de distributie si pompa de apa la intervalele recomandate de producator. Contacteaza-ne pentru o oferta personalizata si noi vom avea grija ca masina ta sa fie pregatita in orice moment pentru drum.
Sistemul de distributie al masinii este o componenta care asigura functionarea corecta si de durata a motorului. Acest ansamblu de piese din care este compusa are rol in schimbarea gazelor din cilindrii. Procesul presupune evacuarea gazelor arse si a aerului din motor si transferarea catre acesta a unui amestec de combustibil, abur si aer. Altfel spus, distributia indeplineste functiile de admisie si evacuare, atat de necesare pentru buna functionare a motorului. Sistemul de distributie al motoarelor, indiferent ca sunt cu ardere in doi sau in patru timpi este compus dintr-un mecanism care realizeaza miscarea dinspre arborele cotit, spre cel de distributie, o axa cu came si alte piese precum culbutorii, supapele sau tachetii. Singura diferenta intre distributia motoarelor in patru timpi si cea a motoarelor in doi timpi este ca primele nu au decat supape de admisie si de evacuare, in timp ce cele din urma au supape actionate fie mecanic, pneumatic, hidraulic sau magnetic.
Exista doua tipuri de distributie, pe lant sau pe curea. Cea pe lant este mai putin folosita, fiind inlocuita de cea pe curea, avantajul fiind ca este mai silentioasa si se inlocuieste mai usor, generand automat costuri mai mici, dar cu o durata viata mai scurta. Rolul curelei de distributie este acela de a optimiza consumul de carburant prin conectarea arborelui cotit cu axul cu came.
Defectiunile care pot sa apara la sistemul de distributie al masinii sunt cauzate de mai multi factori. La cele pe lant important este uleiul folosit, in concordanta cu tipul de motorizare si intervalul in care se face schimbul de ulei in functie de kilometrii parcursi, tipul si gradul de uzura al masinii. La cele pe curea este foarte important sa se tina cont de intervalele de schimb cat si de calitatea pieselor auto folosite (CONTITECH, INA, GATES, HEPU, GRAF, VALEO), iar daca pompa de apa face parte din ansamblul distributiei, atunci si aceasta este obligatoriu sa se inlocuiasca la schimbul rolelor si al curelei de distributie.
Toate acestea influenteaza ruperea curelei sau a lantului, ceea ce inseamna ca supapele nu se mai inchid si vor fi lovite de pistoanele care se misca. Avariile sunt mai mult sau mai putin grave: de la cateva supape indoite, pana la lezarea blocului motor sau distrugerea chiuloasei si a bielelor. In aceste cazuri, motorul fie genereaza sunete neobisnuite, fie nu mai functioneaza deloc, caz in care trebuie reconditionat sau inlocuit cu totul. Prin urmare, revizia sistemului de distributie trebuie facuta cu regularitate, preventiv, pentru ca defectiunile sale sunt greu de remediat si necesita timp si resurse financiare considerabile.
In cazul in care masina ta are o distributie pe curea, specialistii recomanda o schimbare a kit-ului de distributie dupa aproximativ 90.000 kilometri parcursi (sau dupa 5 ani). Aceasta borna de kilometri/timp are un caracter preventiv, pentru a se evita ruperea curelei. In cazul in care cureaua dintata de antrenare s-a rupt, pistoanele vor lovi in supapele ramase deschise.
Dacă distributia masinii tale este pe lant, schimbarea kit-ului se va face mai rar. Specialistii recomanda o vizita la service-ul auto, pentru schimbarea distributiei pe lant, la fiecare 180.000 de kilometri parcursi. Cu toate acestea, exista masini pe piata cu distributie pe lant la care kit-ul nu se schimba niciodata.
Motorul diesel N47 de 2L este un motor modern, performant, dar cu o problema foarte cunoscuta in randul posesorilor: distributia pe lant care se uzeaza accelerat.
Motorul diesel N57 de 3L este un motor modern, performant, dar cu o problema foarte cunoscuta in randul posesorilor: distributia pe lant care se uzeaza accelerat.
Orice autoturism are nevoie de o revizie periodica de intretinere prin schimbarea uleiului si a filtrelor
Daca patineaza si nu mai ai putere, trebuie inlocuit ambreiajul, altfel risti sa ramai in drum.