Home Utile Totul despre alternator – ce este, cum funcționează, ce avarii poate suferi

Totul despre alternator – ce este, cum funcționează, ce avarii poate suferi

by autohut

În cazul în care deții un autoturism, este indicat să cunoști cât mai multe lucruri de sub capota mașinii tale, pentru a înțelege pe de o parte rolul acestora într-un sistem complex de componente, dar și pentru a vorbi punctual cu mecanicii, în cazul apariției unei avarii. Plăcuțele de frână, becurile auto, pompa de ulei – iată 3 exemple de piese auto “populare”, pe care toata lumea le știe, fiind totodată ușor de identificat.

Însă o altă categorie de piese auto mai puțin cunoscute le poate da mari bătăi de cap șoferilor, pur și simplu pentru că rolul acestora în funcționarea unui ansamblu de piese auto este poate puțin mai greu de înțeles. Din această categorie putem spune că face parte și ALTERNATORUL. Ce reprezintă această piesa auto, cum funcționează, ce avarii poate suferi – mai multe despre toate acestea ne-am propus să discutăm chiar acum, în rândurile de mai jos.

Ce este un alternator?

Cum funcționează un alternator?

Semne ale unui alternator defect

Ce este un alternator?

Un alternator este o piesă auto rotativă de dimensiuni mici, pe care o putem găsi atât la motoarele mașinilor mici, cât și la alte motoare cu ardere internă. Alternatorul are rolul de a transforma energia mecanică în energie electrică, fiind un dispozitiv electromecanic ce utilizează un câmp magnetic rotativ.

Cum funcționează un alternator?

Așa cum ai putut vedea și în clipul de mai sus, alternatorul de sub capota mașinii tale dispune de 2 bobine: o bobina fixă exterioară și o bobină rotativă interioară. Dacă apar probleme la alternator și mergi cu mașina în service pentru o diagnosticare corectă a avariei apărute la această piesă auto, se poate ca mecanicii să se refere la prima dintre ele numind-o stator, iar pe cea de-a doua, rotor.

Atunci când motorul mașinii tale se află în funcțiune, rotorul este acționat cu ajutorul unei curele, generându-se astfel curent electric alternativ în bobina fixă a statorului. Ulterior, curentul alternativ este transformat în curent continuu, cu ajutorul diodelor alternatorului. Într-adevăr, există o tensiune de ieșire ce este însă “ținută în frâu” de regulatorul de tensiune. Avariile apărute la nivelul acestui regulator de tensiune reprezintă doar una dintre cauzele apariției avariilor la nivelul alternatorului, însă despre acest lucru discutăm pe larg puțin mai jos.

Semne ale unui alternator defect

Sunt câteva simptome ce trebuie să îți ridice un semn de întrebare, cu privire la buna funcționare a unui alternator. De la modul în care luminează farurile la martorii de bord rămași aprinși, trecând prin sunetele diferite ale motorului, mesajele sunt acolo, iar tu trebuie să fii pe fază pentru a-ți da seama de problemă.

Martorii de bord – în cazul în care alternatorul suferă o avarie, în bord poate rămâne aprins martorul cu simbolul bateriei, chiar și la câteva secunde după ce ai răsucit cheia în contact. În mod normal, acest simbol trebuie să se stingă imediat după ce motorul a pornit, însă dacă acest lucru nu se întâmplă, înseamnă că sistemul de încărcare este defect.

Sunetele motorului – în cazul în care sunt probleme la alternator, sunetele pe care motorul mașinii tale le scoate pot fi diferite. Dacă sesizezi că mașina nu mai toarce, ci scoate sunete înfundate, mergi cu mașina la un service auto, pentru că alternatorul poate prezenta semne de oboseală.

Aceeași cauză o poate avea și pâlpâirea becurilor auto, ce emană deodată o lumină slabă și cu întreruperi, în locul unui flux constant și mult mai puternic de fascicule luminoase.

Nu uita că pe autohut.ro găsești rapid alternatoare pentru mașina ta, precum și o mulțime de alte piese auto, pentru a fi sigur că pleci mereu la drum cu un autoturism bine pus la punct.

Sursa foto: https://www.pexels.com/photo/alternator-background-bikes-chrome-207183/

Comments

comments

Postari similare