Cutia de viteze este o componenta esentiala a mecanismului de transmisie. Indiferent daca vorbim despre o cutie de viteze manuala sau de una automata, aceasta are rolul de a transmite puterea de la motor la roti, permitand soferului controlul optim al masinii.
Avand in vedere importanta sa, defectiunile care apar la nivelul cutiei de viteze sunt dificil si costisitor de remediat. Pentru a pastra in buna stare cutia de viteze, trebuie sa intelegem cum functioneaza aceasta si cum o folosesti corect.
Din ce este formata cutia de viteze a masinii?
Cutia de viteze este formata din roti dintate denumite pinioane, care au marimi variabile. Pinioanele permit schimbarea raportului dintre viteza de rotatie a motorului, respectiv a rotilor. In acest mod, automobilul se poate misca in diferite trepte de viteza si de tractiune. Miscarile cutiei de viteze pot fi controlate prin intermediul schimbatorului.
Cum functioneaza cutia de viteze manuala?
In cazul masinilor cu transmisie manuala, trecerea dintr-o treapta de viteza in alta se realizeaza prin manevrarea manetei de viteze. Aceasta realizeaza cuplarea si decuplarea motorului, in conditiile de tractiune dorite. Procesul de schimbare a vitezelor cuprinde 4 etape principale:
- Decuplarea cutiei de viteze de motor (necesită apasarea pedalei de ambreiaj);
- Selectarea treptei de viteze dorite (prin manipularea manetei de viteze in pozitia corespunzatoare);
- Cuplarea vitezei (presupune miscarea longitudinala a schimbatorului);
- Cuplarea cutiei de viteze de motor (prin eliberarea progresiva a pedalei de ambreiaj).
Defectiuni frecvente ale cutiei de viteze
O utilizare neglijenta si o ingrijire defectuoasa poate duce la uzarea prematura a cutiei de viteze. Pentru a le evita este important sa se realizeze periodic schimbarea uleiului cutiei de viteze si nu doar completarea regulata a acestuia.
In plus, este recomandat ca in primele minute de deplasare trecerea dintr-o treapta de viteza in alta sa se faca lent, fara a forta motorul.
Folosind corect cutia de viteze este protejat si ambreiajul (in cazul masinilor cu trasmisie manuala), ale caror defectiuni presuspun de asemenea costuri crescute pentru remediere.
Cutia automata versus cutia manuala
Orice sofer pasionat ar fi tentat sa aleaga o masina cu transmisie manuala. Principalul motiv? Aceasta optiune permite exploatarea motorului mai mult decat o face o masina cu transmisie automata. Pe de alta parte, cei care cauta un automobil care se conduce usor si fara efort vor opta intodeauna pentru cutia automata. Si de-o parte si de celalata exista atat avantaje si dezavantaje; daca automobilele cu transmisie manuala ofera oportunitatea de a beneficia de placerea sofatului, ea se poate defecta usor, mai ales daca nu este folosita cum ar trebui. De aceea, se recomanda evitarea manevrelor bruste ale manetei de viteze.
Cutiile automate preia actiunea principala a soferului, schimband automat vitezele. Totusi, in ceea ce priveste franarea, aceasta nu ofera aceleasi experienta de ”pilotaj” ca in cazul celei manuale.
Sursa foto: pexels.com